2015_ History of Power

THE HISTORY OF POWER

This project is the result of a residency held at the Sculpture Center in Cleveland, during the fall of 2015. My process was based on an old documentary similar to a propaganda, which was named This Nation's Power, produced by Chevrolet. In it, we go through the history of the internal combustion engine and how it would explain the development of the industry and the greatness of the USA. Industry and oil are shown from a perspective of infinite progress and development, the recreational vehicles (RV) represent the exploration of the landscape and the deserved rest after work and the great engines and industries are compared with sculptures of the proceres. I decided to contrast that imaginary postwar in the USA, with various realities that are experienced today not only in the northern country, product of these same principles. War and violence resulting from oil, weapons in the civilian population, life in the fields of oil exploitation, paranoia in the face of a holocaust and social denial in the face of the responsibility of the development model itself. The result was a chaotic and disorganized assembly, where I decided to include the large number of bases for sculptures that the center had, to create a kind of urban battlefield.

Medium: Installation

Dimensions: Variables

Exhibition: Sculpture Center. Cleveland, USA.

THE HISTORY OF POWER

Este proyecto es el resultado de una residencia realizada en el Sculpture Center de Cleveland, durante el otoño del año 2015. Mi proceso se basó en un viejo documental bastante similar a una propaganda, el cual llevaba por nombre This Nation’s Power, producido por Chevrolet. En él, recorremos la historia del motor de combustión interna y como éste explicaría el desarrollo de la industria y de la grandeza de USA. Industria y petróleo son mostrados desde una perspectiva de progreso y desarrollo infinito, los vehículo recreacionales (RV) representan la exploración del paisaje y el merecido descanso después del trabajo y los grandes motores e industrias son comparadas con esculturas de los proceres. Decidí contrastar ese imaginario propio de la posguerra en USA, con diversas realidades que se viven hoy no solo en el país del norte, producto de estos mismo principios. La guerra y la violencia producto del petróleo, el armamento en la población civil, la vida en los campos de explotación petrolera, la paranoia ante un holocausto y la negación social frente a la responsabilidad que tiene el propio modelo de desarrollo. El resultado fue un montaje caótico y desordenado, donde decidí incluir la gran cantidad de bases para esculturas que el centro tenía, para crear una suerte de campo de batalla urbana.

Medio: Instalación

Dimensiones: Variables

Exhibición: Sculpture Center. Cleveland, USA.