2011_Remoto País

 

REMOTO PAÍS

This sample originates from a video, and the video originates from the childlike satisfaction that I had when watching a movie on TV and mentioning Chile. In most mentions it was something strange or exotic, related to the landscape, Indians or dictatorship. This project, previous to social networks, started with an email addressed to my contacts, asking each one for their information and attention in this regard. To this day friends are still writing to me when they see some new mention in a movie.

From this idea, I decided to work with the imaginary of the remote and the strange. Another of the pieces in the sample is a series of unlikely news stories extracted from various Latin newspapers in the USA, which are related to Chilean citizens. Another is a drawing on a wall that quotes a letter published in a local newspaper where I am accused of plagiarism. Finally, there is a great work of a collaborative nature called Critical Mass, where I left a hundred kilos of plasticine on a large wooden inn with the idea that it was modified during the exhibition directly by the use of the audience that attended the event. sample. It is a kind of sculpture in permanent change.

Medium: Installation

Dimensions: Variables

Exhibition: Centex. Valparaíso, Chile

REMOTO PAÍS

Esta muestra se origina a partir de un video, y el video se origina a partir de la satisfacción infantil que me producía ver una película en TV y que se mencionara a Chile. En la mayoría de las menciones se trataba de algo extraño o exótico, relacionado con el paisaje, indios o dictadura. Este proyecto, anterior a las redes sociales, partió con un correo dirigido a mis contactos, solicitándoles a cada uno sus datos y atención al respecto. Hasta el día de hoy amigos siguen escribiéndome cuando ven alguna nueva mención en alguna película. 

A partir de esta idea, decidí trabajar con el imaginario de lo remoto y lo extraño. Otra de las piezas de la muestra son una serie de inverosímiles noticias delictuales extraídas de diversos periódicos latinos de USA, las que se relacionan con ciudadanos chilenos. Otra es un dibujo sobre muro que cita una carta publicada en un periódico local donde se me acusa de plagio. Por último hay una gran obra de carácter colaborativo llamada Masa Crítica, donde dejé cien kilos de plastilina sobre un gran mesón de madera con la idea de que esta se fuera modificando durante la exposición de manera directa por el uso de la audiencia que asistiera a la muestra. Es una suerte de escultura en permanente cambio.

Medio: Instalación

Dimensiones: Variables

Exhibición: Centex. Valparaíso, Chile.