2014_Museo Futuro

MUSEO FUTURO

For several years now, the image of "Cambio de Mando" between the dictator Augusto Pinochet and the democratically elected president Patricio Aylwin in 1991 kept turning me around. I was looking for a way to work with it, since for me it represents the origin of an era in the country, and it explains to a large extent the current state of reality in Chile: a democracy founded by a dictator. I was wondering how to represent, or rather, re-interpret a historical fact, how to review our recent past. This is how I decided to work from a museographic logic, with the aim of creating a critical narrative on a series of historical facts. In this sense the dioramas -three species of three-dimensional representations on a reduced scale, very busy within many museums- allowed me to propose new perspectives on facts already known in Chile, and at the same time present others less known or remembered from a different perspective, generating my own reading about the past, truth and history. I also used some photographic enlargements, the first is a bust of the "Liberator" Bernardo O'Higgins in poor conditions of public maintenance, shit by an infinity of pigeons; and the other is a series of extracts from the encyclopedic dictionary Laraousse of 1981, published in Chile with a series of very crude alterations in its content, product of the control of information during the dictatorship.

Medium: Installation

Dimensions: Variables

Exhibition: Patricia Ready Gallery. Santiago, Chile.

MUSEO FUTURO

Desde hacía varios años que la imagen del “Cambio de Mando” entre el dictador Augusto Pinochet y el presidente electo democráticamente Patricio Aylwin en 1991 no dejaba de darme vueltas. Buscaba la forma de trabajar con ella, ya que para mi representa el origen de una era en el país, y explica en gran medida el estado actual de la realidad en Chile: una democracia cimentada por un dictador. Me preguntaba cómo representar, o más bien, re-interpretar un hecho histórico, de qué manera poder revisar nuestro pasado reciente. Es así que decidí trabajar desde una lógica museográfica, con el objetivo de crear una narrativa crítica sobre una serie de hechos históricos. En este sentido los dioramas –estas especies de representaciones tridimensionales a escala reducida, muy ocupadas dentro de muchos museos– me permitían proponer nuevas miradas sobre hechos ya conocidos en Chile, y a la vez presentar otros menos conocidos o recordados desde una perspectiva distinta, generando mi propia lectura sobre el pasado, la verdad y la historia. Además utilicé algunas ampliaciones fotográficas, la primera es un busto del “Libertador” Bernardo O’Higgins en malas condiciones de mantenimiento público, cagado por una infinidad de palomas; y la otra es una serie de extractos del diccionario enciclopédico Laraousse de 1981, publicado en Chile con una serie de alteraciones muy burdas en su contenido, producto del control de la información durante la dictadura.

Medio: Instalación

Dimensiones: Variables

Exhibición: Galería Patricia Ready. Santiago, Chile.